Islamic Widget

Friday, October 30, 2009

Ibadah Masa Muda???

Salam Perpaduan..

Ketika sedang berborak dengan seorang sahabat mengenai buku yang dibacanya, saya menjadi tertarik akan isu yang kami bincangkan..

"Mesti susahkan kalau dah kahwin nanti.. Hebat betul ibu bapa kita.. Dapat megurus masa dengan baik.. Si isteri sibuk mengurus rumah tangga, anak-anak, suami.. Yang sudah berkerjaya pula sibuk dengan komitmen kerja.. Si suami pula sibuk dengan urusan mencari nafkah, isteri, anak-anak.. Bagaimana pula dengan ibadah? Mesti agak susah menambah ibadah yang ada akibat daripada terlalu sibuk menguruskan rumah tangga.."

"Sahabatku, antara sebab kita disunatkan menambah ibadah adalah kerana faktor usia.. Kita yang semakin tua akan semakin banyak tanggungjawab.. Mengurus pelbagai perkara.. Tetapi kita tidak sedar.. Kita masih leka.. Sebab itulah kita perlu memperbanyakkan ibadah sunat di usia muda.. Dengan ini, ia akan membantu di usia tua tatkala kita terlalu letih atas banyak perkara.. Kutiplah seberapa banyak pahala di usia muda. Tidak perlu menunggu sehingga tua yang kita tidak pasti sama ada sempat menempuhnya atau tidak.."

Saya menjadi tertarik dengan kata-kata itu.. Kebanyakan yang kita dengar pada zaman sekarang, mereka hanya menunggu waktu tua untuk bertaubat.. tetapi kita tidak pasti bilakah waktu nyawa kita akan dicabut dari jasad.. Dengan itulah kita perlu sentiasa bersiap dengan melakukan ibadah-ibadah dan sentiasa memperbaiki diri..

Seperti yang dapat kita ketahui, ibu bapa kita terlalu banyak berkorban demi keluarga.. Penat lelah yang mereka hadapi hanya Tuhan sahaja yang mengetahui.. Sampai tatkala tidak dapat melakukan solat sunat untuk diri sendiri kerana terlalu sibuk memikirkan komitmen lain.. Di situlah tanggungjawab seorang anak.. Mendoakan ibu bapanya.. Kita perlu ingat bahawa yang membantu seseorang di akhirat kelak antaranya ialah doa seorang anak kepada ibu bapanya.. Kita perlulah membalas jasa mereka yang telah menjadikan kita manusia..

What goes around comes around.. Apa yang dibuat kepada kedua ibu bapa kita insyallah akan dibalas kelak.. Mulakanlah melakukan ibadah-ibadah.. Belajar juga adalah ibadah.. Menuntut sesuatu bidang ilmu dengan serius adalah dakwah.. Perlulah diingat bahawa ibadah nombor satu tetapi belajar bukan nombor dua.. Dua-dua sama pentingnya..
Sekian nurkilan buat masa ini..
Wassalam..

No comments: