Islamic Widget

Saturday, October 31, 2009

Khusyuk Dalam Solat Dengan Wuduk???

Assalamualaikum dan salam perpaduan...

Saya ada sedikit ilmu untuk dikongsikan.. Saya baru mendapatkan info ini daripada sahabat tentang wuduk dapat mengkhusyukkan solat.. Bagaimana itu???

1. Berkumur - Niat 'dijauhkan dari berkata perkara-perkara yang tidak elok dan lagha. Dan hanya berkata perkara yang elok sahaja'..

2. Muka - Basuhan pertama niat 'sahaja aku berwuduk kerana Allah taala'.
Basuhan kedua niat 'putihkanlah wajahku diwaktu hari hitamnya wajah-wajah'.
Basuhan ketiga niat 'janganlah kau hitamkan wajahku diwaktu hari putihnya wajah- wajah'.

3. Lengan - Niat 'bagilah aku terima kitab amalanku dengan tangan kananku dan bukan
dengan tangan kiriku'.

4. Kepala - Niat 'jauhkanlah aku dari panas terik diwaktu akhirat nanti'.

5. Telinga - Niat 'jauhkanlah aku dari mendengari perkara-perkara yang tidak baik dan
seterusnya mendengar perkara yang elok-elok sahaja'.

6. Tengkuk - Niat 'jauhkanlah aku daripada rantai seksaan api neraka'.

7. Kaki - Niat 'jauhkanlah kakiku dari melangkah ke tempat-tempat yang tidak elok dan melangkah ke majlis ilmu sahaja. Dan tetapkanlah perjalananku di titian Al-Sirat'.

Itu sahaja yang dapat saya kongsikan buat masa ini.. Sentiasalah kita berdoa dan berharap agar setiap ibadah kita diterima oleh Allah hendaknya.. Berdoalah agar kita mendapat kekhusyukan dalam solat..

Sekian sahaja ilmu buat masa ini..
Wassalam..

No comments: