Islamic Widget

Sunday, November 1, 2009

Fakta Mulut Dan Telinga...

Assalamualaikum dam salam perjuangan..

Hari ini saya mendapat info baru.. Pesanan seorang sahabat selepas bersama-sama solat jemaah Isyak.. Saya amat tertarik dengan kata-kata tersebut..
Telinga yang paling dekat dengan mulut yang berkata-kata
akan diuji dahulu...

Telinga siapa yang paling dekat dengan kita tatkala kita berkata-kata?? Tentulah telinga kita..
Pabila kita berkata-kata dan memberi nasihat, kita adalah orang pertama yang akan diuji dengan apa yang kita perkatakan..

Mengapa terjadi begitu?? Ini adalah kerana Allah ingin menguji ummatNya betapa teguhnya dia berpegang kepada nasihat dia terhadap orang yang akan dinasihatnya itu..

Sentiasalah berpegang teguh terhadap apa yang kita nasihatkan kepada orang. Semoga apabila kita diuji, kita dapat mengatasi uji tersebut.. Disitulah diuji kekuatan kita sebagai seorang yang berpegang teguh terhadap nasihat tersebut..

Dan jangan pula kita takut untuk memberi nasihat akibat takut akan diberi ujian.. Manusia tidak pernah lari daripada diberi ujian tak kira apa jua jenis ujian.. Terpulang pada kita untuk mengatasi ujian tersebut.. Ingatlah bahawa setiap ujian Allah kepada ummatNya adalah kerana sayang kepada kita.. Supaya kita menjadi ummat yang terbaik..

Semoga apa yang diperkatakan oleh saya dapat saya laksanakan dan segala ujian dapat ditempuh untuk menjadi seorang yang sentiasa belajar dari kesilapan..

Sekian coretan buat kali ini..
PDNS melaporkan..
Wassalam..

No comments: