Islamic Widget

Monday, April 11, 2011

What goes around, comes around...

Salam semua~
"WHAT GOES AROUND COMES AROUND"
Saya belajar ayat ni masa form 4.. Tajuk karangan senior form 5 yang dijadikan contoh kerana penggunaan bahasa inggeris yang bagus dalam karangan itu.. Tapi saya bukan nak fokuskan pada karangan beliau, tapi pada maksud ayat tersebut..

Apa yang difahami, maksud ayat itu ialah setiap apa yang dilakukan akan berbalik pada kita semula..

Setiap perbuatan baik akan dibalas baik.. Begitu juga sebaliknya, setiap perbuatan jahat akan dibalas jahat..

Kita mengutuk2 orang lain, maka tunggulah masa kita pula akan dibalas dengan kutukan daripada orang lain..
Kita bantu memudahkan segala urusan orang lain, Allah akan membalas dengan dipermudahkan urusan kita, tidak semestinya orang itu yang membalasnya..

Sebagai contoh, cikgu/pensyarah bagi soalan dalam kelas.. kita boleh mendapatkan jawapan daripada dia dengan lebih tepat bersesuaian degan kehendak yang dia nak.. Bukanlah kata kita tak perlu berusaha dengan hanya minta sahaja dengan dia, tapi jika kita berusaha mencari sendiri dan dibimbing oleh dia sendiri, maka apa yang dikehendaki akan lebih bermakna dan menepati piawaian yang dikehendaki..

Sedar atau tidak, Allah memberi kita pelbagai masalah, cabaran dan dugaan dalam kehidupan.. Di situ dapat digunakan konsep what goes around comes around.. Bukanlah bermakna Allah memberi kita masalah, kita pula membalasnya dengan masalah.. Don't get it wrong..

Masalah itu datang daripada Allah, maka kita perlu memulangkan masalah itu kepada Allah.. Kita hanyalah manusia biasa yang sentiasa dirundum kesedihan dengan pelbagai masalah.. Masalah2 itu kadang-kala kita tidak mampu selesaikan.. Kadang-kala dalam hidup kita, kita perlu membuat pelbagai pilihan.. Baik buruk, hitam putih.. Semuanya tidak mampu kita hadapi bersendirian.. Itulah gunanya untuk mengembalikan kepada Allah, pemberi kesemua masalah itu.. Masalah itu perlu dikembalikan dengan cara memohon bantuan daripada Allah..

Allah memberi kita masalah bukanlah dengan tidak bersebab.. Sudah semestinya bersesuaian dengan kita.. Kadang-kala masalah itu diberi atas sebab diminta oleh hambanya.. Sebenarnya tatkala itu, Allah sedang membalas doa kita..

Kita memohon diberi kesabaran, kekuatan, ketabahan dan macam2 lagi.. Sedar atau tidak, dengan ujian2 itu, doa kita sedang dimakbulkan.. Allah tidak pernah membebankan hambanya dengan ujian yang tidak mampu ditanggung.. Segala masalah dipulangkan kepada Allah.. Mintalah kepada Allah yang telah memberi masalah2 itu supaya memberikan kekuatan kepada kita untuk menghadapinya.. Jangan pernah sekali diminta untuk dijauhkan daripada diberi ujian tapi mintalah supaya diberi kekuatan untuk menghadapi ujian itu.. Minta pada Allah untuk dipandu segala perjalanan kita dalam setiap apa pun kerana Allah lebih mengetahui yang terbaik..

Allah ingin mendengar suara hamba2Nya.. Allah ingin mendengar tangisan daripada hamba2Nya..

Kembalikanlah semuanya pada Allah.. Minta diberi yang terbaik, bukan diberi yang kita mahu kerana tidak semestinya apa yang kita mahu itu terbaik untuk kita..

Peringatan untuk diri iaitu hamba Allah yang hina~
Sekadar perkongsian..

1 comment:

Mutiara Bernilai said...

dan bunda hanya mampu tersenyum..

Allah saaaaaaaaaaaaaaangat baik kan?