Islamic Widget

Sunday, November 28, 2010

Edisi Melancong ke Mersing~

Salam semua..
Sedikit perkongsian mengenai pengalaman "melancong ke Mersing"..
Banyak pengalaman yang dapat membuat saya berfikir tentang kebesaran Allah..

Tatkala menunggu bas di Larkin untuk ke Mersing, berlaku dua peristiwa yang boleh dianggap penting..
Pertama, orang cacat yang meminta sedekah.. Ada seorang manusia yang cacat kakinya, meminta sedekah.. Sedih hati melihat + bersyukur kita dilahirkan sempurna yang mana sepatutnya banyak contribution yang kita boleh buat.. Walaupun cuma kaki yang cacat,tetapi sepatutnya dia masih boleh mencari rezeki yang halal daripada meminta sedekah.. Tapi apa yang berlaku, mungkin dia tidak diberi peluang kerana kelemahan dia hanya dilihat pada cacatnya kaki dia.. Setiap kali lalu di plaza tol, terasa sedikit kekecewaan.. Mengapa kerja memberi tiket2 (tiket kot nama dia) tidak diberikan kepada mereka2 yang kurang upaya supaya mereka dapat mencari rezeki?? Sekadar beri tiket, cakap terima kasih dan senyum.. Orang yang cacat tadi pun boleh buat.. Tidak terganggu langsung kerja itu hanya disebabkan kecacatan kakinya itu.. Tetapi kerja2 itu diberi pada mereka yang sempurna anggota, yang sepatutnya membuat kerja lain.. Kasihan melihat nasib2 orang kurang upaya yang tidak dibela.. Terlintas di kepala untuk menggaji mereka2 yang kurang upaya.. Tetapi masih dalam perancangan, kerja apa yang saya perlu "cipta" supaya saya dapat menggaji orang2 seperti itu supaya mereka dapat menyara hidup mereka..

Kedua, terlihat adik2 kecil (lingkungan umur budak sekolah rendah) membawa tabung dan meminta2 dengan orang ramai.. Yang kelakarnya, tak tahu kenapa dengan kami (8 orang student UTM) dia tak minta malah cuma lalu sahaja di hadapan kami.. Kami pun cuma perhatikan sahaja.. hihi..(sambil tu fikir macam2 kot).. ehm.. Ada sahabat mengatakan bahawa kadang2 itu sindiket yang menggunakan budak2 untuk mengaut keuntungan.. Sedih melihat keadaan zaman sekarang.. Bijak mengambil peluang(benda yang positif) tapi digunakan dengan cara yang salah.. Bijak mengambil peluang itu benda yang positif.. Mungkin saya boleh katakan sebagai bijak mengambil kesempatan atas kelemahan orang lain.. Mungkin mereka akan kasihan melihat budak2 kesil meminta sedekah lalu diberinya sedekah.. Padahal, akhirnya nanti "bos" dia yang ambil untung.. Malahan, nasib mereka masih juga tidak terbela.. Sedih melihat kanak2 itu.. Diumur begitu, mereka sepatutnya mengaut segala macam ilmu yang ada.. Sepatutnya berada di sekolah untuk belajar dan bukan berada di stesen bas untuk dipergunakan untuk meminta sedekah.. Nasib masing2.. bersyukur kita berada di tempat yang betul dan baik.. Dan alhamdulillah iman terjaga..

Antara masalah yang dihadapi di Larkin, menunggu bas selama 90minit akibat bas yang daripada Singapore ditahan kastam.. Mungkin sebab penumpang2 ada masalah dengan pasport kot.. Tak tahu la.. Di situ memang menguji tahap kesabaran.. Masing2 menguatkan sesama sendiri antara sahabat2 untuk bersabar menunggu.. Tetapi, ada hikmah disebalik apa yang berlaku ini.. Akan diceritakan pada part Mersing pula..

Setiba di stesyen bas Mersing, kami perlu menunggu bas "lompat" atau lebih dikenali sebagai bas domestik untuk ke Felda Nitar 1(destinasi kami).. Di situ 2 peristiwa berlaku..
Pertama, kejadian orang gila menyerang.. Betul2 1meter dihadapan kami.. Sedang kami berdiskusi, tiba2 ada seorang lelaki (agak berumur) mencekek seorang lelaki(remaja) yang baru sahaja turun dari bas.. Aku sangka mereka memang bergaduh disebabkan hal2 tertentu, tapi rupanya lelaki tua itu orang gila.. Terpekik2 memarahi remaja itu dan remaja itu terkejut kerana tidak bersalah.. Selepas mencekek lelaki itu,(sehingga merah lehernya) lelaki tua itu memandang semua di sekeliling dia(termasuk kami yang ketakutan kerana kami yang paling hampir dengan kejadian).. Kami menundukkan pandangan kerana takut2 kami pula diserang.. Lelaki tua itu berlalu pergi setelah mencekek dan meninggalkan lelaki remaja itu.. Lelaki remaja yang sedang menggenggam botol 100plus dengan penuh geram itu seperti ingin mengejar lelaki tua itu(nampak gaya macam dah geram sangat, macam nak tumbuk lelaki tua itu).. Tapi mungkin selepas melihat pak cik itu macam lalok je, dia pun membatalkan hasratnya.. hihi.. Macam2.. Orang kata, jangan layan orang gila.. Kalau layan orang gila, maknanya kita pun gila.. kalaulah remaja itu membalas apa yang pak cik tu buat padanya, mungkin akan berlaku pertempuran besar di situ.. Kalau jadi kes polis, orang gila tu tak boleh dipersalahkan kerana orang gila malahan remaja itu pula yang akan dipersalahkan.. Nasib baik remaja itu berfikir panjang.. Satu lagi, kalau orang mengenakan kita, kita jangan marah.. Kalau kita marah maknanya dia berjaya dan kita kalah.. Dia berjaya menguasai kita.. So, buat cool je.. Macam tak ada apa2 yang berlaku supaya usaha untuk membuat kita marah tidak berhasil.. Malahan mungkin dia pula yang akan marah..(kita pula yang dapat menguasai dia.. hihi).. erk.. lari sikit daripada cerita kat atas ni.. huhu..

Kedua, seperti biasa menunggu bas yang lambat.. Tak silap, sama juga.. Perlu tunggu selama 90minit.. Sangat2 menguji kesabaran.. Macam2 terjadi.. Kemudian apabila ditanya di kaunter bas, bas tersebut telah mengalami kemalangan.. Bas terbalik..(tak tahu la macam mana).. hikmah daripada menunggu bas yang lambat daripada Larkin sampai la kat Mersing ni.. Kalaulah ditakdirkan kami cepat, mungkin kami berada dalam bas yang terbalik itu dan mungkin kami juga antara mangsa.. Alhamdulillah.. kami terselamat.. Everythings happen for reasons.. Allah knows the best..

Destinasi=Felda Nitar 1.. Aktiviti=BQQ dan sambutan hari jadi Azzyaty(yang tertangguh disebabkan final exam).. Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar.. Perjalanan pulang semula ke UTM selamat dengan diiringi hujan..

Nak berkongsi sedikit ayat best yang dibaca dalam blog akhi Hadi sebelum menulis posting terbaru ni..

"Orang selalu berkata janganlah diberi perhatian kepada masalah kerana masalah itu lumrah, tetapi perhatikanlah kepada tindakan terhadap masalah itu. Janganlah meminta dikecilkan ujian, tetapi pintalah dibesarkan iman dalam menempuhnya."

Kata2 baru yang ingin diamalkan untuk meningkatkan semangat.. "Tak ada masalah"~

huhu.. Allah saaaangaaaat baik!!!!~

2 comments:

HaDi said...

Salam...

Menarik pengalamannya...sambil berjalan,sambil menghirup pelajaran...
Perkongsian yang menarik..=)

Cahaya Kemudahanku~ said...

wslm..
terima kasih..
moga memberi manfaat..